Δημιουργός!

friedrich-nietzsche

Φρ. Νίτσε

Φρ. Νίτσε, Ζαρατούστρας.

Ο Ζαρατούστρας κοιμήθηκε πολύ, κι όχι μόνο η αυγή μα και το πρωινό ολόκληρο πέρασε πάνω από το κεφάλι του. Όμως τελικά άνοιξε τα μάτια του: με κατάπληξη ο Ζαρατούστρας κοίταξε το δάσος και την ακινησία γύρω του, με κατάπληξη κοίταξε και τον εαυτό του. Μετά σηκώθηκε γρήγορα σαν το θαλασσοπόρο που βλέπει στεριά και χάρηκε: γιατί μια καινούργια αλήθεια είχε προβάλλει μέσα του. Κι ύστερα μίλησε στη καρδιά του έτσι:

−Ένα φως γεννήθηκε μέσα μου: έχω ανάγκη από συντρόφους, ζωντανούς κι όχι νεκρούς συντρόφους και πτώματα, που να τους κουβαλώ μαζί μου, όπου μ΄ αρέσει. Αλλά χρειάζομαι ζωντανούς συντρόφους που να με ακολουθούν επειδή θέλουν να ακολουθήσουν τον εαυτό τους−και που να θέλουν να πάνε όπου θέλω εγώ.

−Ένα φως άστραψε μέσα μου: ο Ζαρατούστρας δε θα μιλά πια στους ανθρώπους μα σε συντρόφους! Ο Ζαρατούστρας δε θα γίνει κανένας βοσκός ή το σκυλί κανενός κοπαδιού!

−Για να προσελκύσω πολλούς μακριά από το κοπάδι, γι΄ αυτό το λόγο έχω έρθει.Οι άνθρωποι και το κοπάδι θα θυμώσουν μαζί μου: οι βοσκοί θα λένε ότι ο Ζαρατούστρας είναι ληστής.

−Εγώ τους λέω βοσκούς, μα αυτοί λένε πως είναι οι καλοί κι οι δίκαιοι. Εγώ τους λέω βοσκούς: μα αυτοί λένε πως είναι οι πιστοί της αληθινής πίστης. Για δες τους καλούς και τους δίκαιους! Ποιο μισούν το πιο πολύ; Αυτό που συντρίβει τις δέλτους των αξιών τους, αυτό που σπάζει, που συντρίβει το νόμο, μα που είναι δημιουργός.

Για δες τους πιστούς της κάθε πίστης! Ποιο μισούν περισσότερο; Αυτόν που συντρίβει τις δέλτους των αξιών τους, αυτόν που σπάζει, που παραβιάζει το νόμο, μα που είναι δημιουργός.

Ο δημιουργός αποζητά συντρόφους, όχι πτώματα ή βοσκούς ή πιστούς. Ο δημιουργός ζητά συντρόφους στη δημιουργία του, αυτούς που θα χαράξουν νέους νόμους πάνω σε καινούργιες δέλτους.

Ο δημιουργός ζητά συντρόφους και βοηθούς στο θερισμό: γιατί μαζί του το κάθε τι ωριμάζει για θέρο. Μα του λείπουν τα εκατό του δρεπάνια: γι΄ αυτό και ξεριζώνει τα αυτιά των καλαμποκιών κι είναι αγανακτισμένος.

Ο δημιουργός ζητά συντρόφους, και μάλιστα τέτοιους που να ξέρουν πως να ακονίζουν τα δρεπάνια τους. Θα τους αποκαλέσουν καταστρεφτές και περιφρονητές του καλού και του κακού. Αλλά αυτοί είναι οι θεριστάδες κι οι γλεντοκόποι που χαίρονται τη ζωή. Ο Ζαρατούστρας ζητά συντρόφους στη δημιουργία, συντρόφους στη συγκομιδή, και συντρόφους στο γλεντοκόπι: τι σχέση έχει αυτός με τα κοπάδια, τους τσοπάνηδες και τα πτώματα!;

−Και συ πρώτε μου σύντροφε, έχε γεια! Σ΄ έθαψα καλά σ΄ αυτή τη κουφάλα ψηλά στο δένδρο, σ΄ έχω κρύψει καλά από τους λύκους. Αλλά τώρα σ΄ αφήνω γιατί ήρθε η ώρα. Από τη μια αυγή στην άλλη μια νέα αλήθεια φώτισε μέσα μου.

Δε θάμαι ο βοσκός κι ο νεκροθάφτης, δε θα ξαναμιλήσω πια στο πλήθος: μίλησα σε ένα νεκρό για στερνή φορά. Θα κάνω συντροφιά με δημιουργούς, με θεριστάδες, με γλεντοκόπους: θα τους δείξω το ουράνιο τόξο και τη κρεμαστή σκάλα που οδηγεί στον Υπεράνθρωπο.

Θα πω το τραγούδι μου στο μοναχικό ερημίτη και στους ερημίτες που ζουν ζευγαρωτά. Και θα κάνω τη καρδιά εκείνου που έχει ακόμη αυτιά για πρωτάκουστα πράγματα, βαριά από την ευτυχία μου. Ξεκινώ για το σκοπό μου, παίρνω πια το δρόμο μου. Θα πηδήσω πάνω από τους δισταχτικούς και τους νωχελικούς. Έτσι, το δικό μου πέρασμα για μπρος θα γίνει το βασίλεμα τους!

This entry was posted in ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ and tagged . Bookmark the permalink.

Γράψτε ένα σχόλιο.

